Strona główna Biznes Franczyza – co i jak

Franczyza – co i jak

269
0
PODZIEL SIĘ

Zapewne większość z nas nie raz słyszała już o franczyzie (ang. franchising), kojarząc ją z sieciami wielkich amerykańskich sklepów, drogerii i fastfoodów (np. McDonald’s, TelePizza, Yves Rocher). Od kilkunastu lat również w Polsce obserwować możemy intensywny rozwój systemów franczyzowych. Co istotne umowy licencyjne zawiera dziś zdecydowana większość także rodzimych marek.

Pojęcie franczyzy

Franczyza jest to rodzaj współpracy między dwoma przedsiębiorcami, wzajemnie od siebie niezależnymi. W zamian za systematyczne opłaty franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy markę oraz całe know-how. Poprzez to biorca licencji może korzystać ze sprawdzonego już pomysłu na biznes. Wobec tego jest to system marketingu dóbr, usług oraz technologii, oparty na ciągłej, ścisłej współpracy między prawnie i finansowo odrębnymi firmami. Franczyza cechuje się trwałym, kontraktowym i umownym stosunkiem łączącym obie strony, które zarazem cieszą się pewnymi prawami i zobowiązane są przestrzegać określone obowiązki oraz niezależnością gospodarczą, prawną i organizacyjną franczyzobiorcy względem franczyzodawcy.

Zasady funkcjonowania franchisingu

Franczyzodawca jest właścicielem marki i znaku towarowego, sam przetestował koncept i wykazał jego rentowność. Przekazuje wiedzę franczyzobiorcy na temat tego, jak prowadzić działalność. Z kolei franczyzobiorca prowadzi punkt pod szyldem sieci, jego zarobkiem jest zysk z działalności oraz jako właściciel mienia finansuje znaczną część inwestycji w jego otwarcie i zaopatrzenie. Określa także ceny towarów lub usług i ma wpływ na rodzaj i różnorodność asortymentu w swoim punkcie. Prócz tego oczywiście płaci za licencję oraz przekazuje franczyzodawcy comiesięczną opłatę franczyzową.

Załóż swój własny biznes dzięki franczyzie http://rabat-detal.pl/